Wykorzystanie precli

Wśród tekstów, tworzonych przez copywriterów, zarówno tych zawodowych, jak i amatorów, znajdują się te mniej lub bardziej specjalistyczne. Jednak są też teksty, które nie wymagają od nich żadnego przygotowania merytorycznego, a wręcz nie muszą przekazywać żadnych sensownych informacji. Są one popularnie zwane preclami.

Teksty te z pewnością muszą być gramatycznie i językowo poprawne

Jednak ich podstawową funkcją jest poprawiać miejsce danej strony w wynikach wyszukiwania Google. Roboty Google’a rozpoznają takie teksty i na tej podstawie pozycjonują dany portal wyżej. Dlatego też opłaca się zamawiać relatywnie duże ilości takich tekstów, nawet dość luźno związanych z tematyką strony. Czasem zresztą powstają całe strony, które spełniają takie same funkcje, jak „precle” i są oczywiście takimi tekstami wypełnione.

Precle, jak wspomniano, nie muszą zawierać żadnych specjalnych treści ani być na wysokim poziomie. Jednak muszą zawierać słowa kluczowe. Nie powinny być one rozmieszczone nierównomiernie ani skupione na początku tekstu, ponieważ automaty Google’a ignorują takie próby wypozycjonowania własnej strony. Trzeba pisać precle, które zawierają słowa kluczowe w treści właściwej lub pod koniec.

Jak powstają teksty na precle?

Od strony copywritera, brak konieczności wyszukiwania informacji przyspiesza proces pisania precli, ale z drugiej strony pisanie dużej ich ilości jest dla niego męczące. Czasem lepiej jest się skupić na jednym, ale za to silnym merytorycznie tekście, najlepiej jeszcze z dziedziny, w której czujemy się dobrze, aniżeli pisać kilkanaście lub kilkadziesiąt tekstów niższego rzędu. Tym bardziej, że wiążą się one z niewielkim wynagrodzeniem. Czasem jest ono wręcz symboliczne. Można spokojnie powiedzieć, że żaden copywriter, pracujący w rozsądnym wymiarze godzin, nie jest w stanie utrzymać się z samego pisania precli. Mogą być one dodatkowym źródłem zarobku, w sytuacji gdy jednocześnie ma się zlecenia na teksty wyższej jakości. Dobrze, gdy takie zlecenia płyną od tego samego zleceniodawcy, wówczas można otrzymywać nieco lepsze stawki.

Podsumowując: precle mogą być dobrym wstępem do kariery copywriterskiej.